Jumaat, 5 Ogos 2016

MISTERI PESAWAT MH370 DAN MH17 ........? BENARKAH ....?

Catatan ini adalah salinan dari blog Bumi Yang Tercinta 2
Kredit untuk Bumi Yang Tercinta.

http://bumiyangtercinta2.blogspot.my/2015/11/terbongkarnya-misteri-pesawat-mh370-dan_15.html?m=1




8 March 2014

00.35 pagi: Pesawat penerbangan Malaysia (MAS) MH370 yang membawa 227 penumpang dan 12 orang anak kapal telah berlepas dari Lapangan terbang KLIA dan dijadualkan akan sampai ke Beijing pada pukul 6.30 pagi.

1.19 pagi: MH370 sempat berhubung dengan menara kawalan di KLIA untuk kali yang terakhir.

1.35 pagi: Sejam selepas berlepas, Pesawat MH370 telah dirampas oleh Mossad (Ejen Perisikan Israel) dengan menggunakan alat kawalan jauh dari pesawat tentera yang digelar AWACS.

Pesawat tentera AWACS

Pesawat tentera AWACS

Selasa, 2 Ogos 2016

BETUL KE DS NAJIB TAK BUAT APA-APA SEPANJANG DIA MENJADI PERDANA MENTERI ......?




Bila bercakap dengan kepala lutut dan melihat dengan tapak kaki tentulah tak nampak apa yang sepatutnya nampak dan tentulah juga bercakap yang tak benar dan fitnah. Bila hati sudah hitam maka apa yang dilihat juga semua kelihatan hitam. Tak nampak pun sedikit warna putih.

Sebenarnya Allah menjadikan apa yang ada di atas muka bumi ini berpasang pasangan. Jantan - betina, atas - bawah, kiri - kanan, bodoh - pandai, hitam putih dan lain2.

Namun begitu ada juga yang hanya berfungsi sebelah pasang sahaja manakala sebelah pasang lagi sudah 'mati'. Mati kerana dibunuh oleh sifat kebencian yang menyebabkan hilang pertimbangan akal fikirannya.

Nak bagi tahu kepada yang bermata dan berhati hitam sebahagian apa yang telah dilakukan oleh DS Najib sepanjang 7 tahun 2 bulan menjadi Perdana Menteri. mungkin mereka tidak terbaca atau ternampak apa yang dah DS Najib buat selama ini kerana pandangan mereka hitam semata-mata.

Yang benar tetap benar dan perlu diakui. Kalau menafikan yang benar sebaliknya mengakui benar yang bathil tak tahulah apa yang patut digelar kepada mereka ini.

Ini adalah sebahagian dari perkara yang dilakukan oleh DS Najib dalam tempoh 7 tahun menjadi PM :

1. Projek Lebuhraya Pantai Timur LPT2. Patut disiapkan di Zaman Tun Mahathir. Diberhentikan kerana PAS menawan Terengganu. Disambung oleh Pak Lah, terhenti kerana kenaikan melambung harga bahan api diesel dan petrol. Berjaya disambung semula dan disiapkan oleh Najib walaupun dikatakan Malaysia mahu bankrup.

2. Projek Lebuhraya Persisiran Pantai Barat dari Banting, Selangor ke Taiping, Perak sedang giat dilaksanakan.

3. Projek Lebuhraya Pan Borneo 1000 km lebih tanpa Tol sedang giat di bina.

4. Terminal Bus Selatan mengantikan Terminal Bus Puduraya yang cukup moden dan sistematik. Ini menggantikan projek Plaza Rakyat yang dihentikan sejak zaman Mahathir kerana bencana ekonomi 1998 dan sekarang dalam proses dipulihkan oleh kerajaan Najib.

5. KLIA 2 siap walaupun dituduh Malaysia tiada wang.

6. LRT 2 siap dan sudah beroperasi walaupun di tuduh Malaysia akan Bankrup.

7. Pembinaan Menara Tertinggi di Malaysia iaitu KL 118 sedang berjalan.

8. Projek Bandar Moden Malaysia dan TRX termasuk keretapi laju dari Kuala Lumpur ke Singapura.

9. Kelulusan pembinaan Lebuhraya dari Terengganu ke Kelantan.

10. Kelulusan projek keretapi Laju dari Kuala Lumpur ke Pahang ke Terengganu dan Kelantan yang menelan kos kira kira 70 billion.

11. BRIM pun rakyat dapat.

12. 840 mangsa banjir dapat rumah percuma.

13. Banyak pembinaan cawangan cawangan UITM yang baru.

14. Banyak pembinaan MRSM yang baru.

15. Bandar Universiti Pagoh yang terdiri daripada 4 buah universiti.

16. Apartment baru untuk polis, dulu cuma rumah flat sahaja.

17. Banyak Hospital, Pusat Kesihatan dan Klinik 1 Malaysia yang baru.

18. Kenaikan gaji minimun kepada RM 900.00, pencen tentera, skala gaji kakitangan awam.

19. Penstrukturan semula Malaysia Airlines System daripada terus menanggung rugi berbillion ringgit.

20. Baucer buku pelajar kolej dan universiti swasta dan kerajaan RM 250.00 setahun.

21. Menghapuskan beban subsidi berbillion ringgit oleh kerajaan terhadap proton melalui penswastaan.

22. Menghapuskan subsidi IPP berbillion ringgit kepada syarikat syarikat besar.

23. Rumah percuma bagi rakyat miskin bernilai RM 25,000 ke RM 30,000.

24. Rumah mesra rakyat RM 60,000 dengan bayaran bulanan sekitar RM200.

25. Perumahan Prima.

26. Membantu penstrukturan semula pengurusan air Kelantan yang dah berpuluh tahun mengalami masalah.

27. Lebuhraya baru Kuala Lumpur ke Kota Bharu Kelantan melalui Merapoh Pahang sedang giat berjalan.

28. Keratapi laju Kuala Lumpur ke Ipoh ke Padang Besar, Perlis dah siap beroperasi.

29. MRT line 1 dah nak operasi, MRT line 2 dan LRT line 3 dah nak mula pembinaan.

30. Bangunan Signature tower di TRX setinggi KLCC yang sedang dalam pembinaan dan dijangka siap tahun 2018.

Kejayaan Najib Razak yang perlu kita "acknowledge", bukan menanam kebencian pada setiap kebaikan yang dibuat Kerajaan.

Sabtu, 30 Julai 2016

MAHFUZ MAHFIZ KATA SATU UGUTAN ......?



Laporan polis pemimpin Pemuda Umno terhadap pegawai dan bekas pegawai kanan kerajaan dianggap sebagai ugutan terhadap kakitangan kerajaan kata Mahfuz Mahfiz.

Kalau dah kata satu ugutan ..... apa lagi buat report polis la. Atau report kat Loretta Lynch si peguam negara US tu. Awat yang hang duk berkokok memekak di pokok sena tu.

Manakala si kitol Zainuddin pulak kata, “Siapakah yang membocorkan rahsia sulit negara kepada mereka. Patutnya Naib Ketua Pemuda Umno Khairul Azwan yang ditangkap untuk siasatan. Janganlah nak ditolak polis sampai ke tembok.”

Zainuddin Maidin si tukang karut Tun M kata kenapa bukan Khairy Jamaluddin yang buat report. Siapa yang buat report tak penting. Kenapa awak tak suruh Tun M buat report kat Jabatan Kehakiman US dan si Loretta Lynch sebaliknya si mendeliar dan beberapa orang lagi.

Oooo ..... bila orang lain buat report polis dia kata patut ditangkap orang yang buat report tu sebab bagaimana Khairul Azwan boleh tahu maklumat yang dikatakan dibekalkan ketiga-tiga individu itu adalah sulit.

Yang pi report kat Jabatan Kehakiman US dan si Loretta Lynch tu awak tak pulak suruh polis tangkap sebab macam mana mereka dapat dokumen2 tu. Tapi sebaliknya awak pertikai bila pihak polis siasat siapa yang membocorkan dokumen kerajaan. Awak kata patutnya polis siasat report yang dibuat bukan siapa yang bocorkan dokumen tu.

Kan ketiga2 mereka tu orang besar dan paling berintegriti dan tahu lunas undang2. Ajak seluruh ahli Majlis Peguam untuk membela mereka. Malah si Gani tu bekas Peguam Negara.Heret si Azwan ke mahkamah dan buktikan bahawa si Azwan memfitnah mereka. Berdebatlah di hadapan hakim dengan bukti2 yang sahih supaya boleh mengadili siapa yang benar dan siapa yang salah.

Jangan bila konspirasi sudah gagal mula nak pusing balik salahkan orang lain. Bukan Azwan yang gagalkan usaha jahat pengkhianat tetapi akuilah bahawa sebenarnya Allah yang menggagalkan kerja2 jahat mereka. Akuilah bahawa doa orang yang dianiaya akan segera dimakbulkan Allah. Lebih2 lagi apabila yang dianiaya berdoa di hadapan Kaabah.

KALAU SUBSIDI TAK DITARIK BALIK ......



Siapa sebenarnya yang dapat subsidi kerajaan paling banyak?

Orang kaya memiliki kenderaan tidak kurang daripada 4 buah. Kenderaan milik mereka pula mempunyai tangki petrol yang kapasitinya besar. Ada yang sehingga 70 - 100 liter.


Orang kampung pulak hanya memilik sebuah motosikal. Ada juga yang hanya memiliki basikal sahaja. Malah ada juga yang tidak memilik kenderaan langsung. Kapasiti tangki petrol motosikal cuma antara 4 - 6 liter sahaja.

Jika berlaku kenaikkan harga dunia makan kerajaan akan menaikkan harga minyak petrol dan disel. Jika kenaikkan 1 liter 5 sen dan disubsidi oleh kerajaan, siapa yang dapat paling banyak dan siapa yang dapat sedikit atau tak dapat langsung?

Orang kaya isi 70 liter dapat subsidi sebanyak RM3.50. Orang kampung sekali isi 4 liter dapat subsidi 20 sen. Orang kampung yang tak ada kereta atau motosikal tak dapat apa2 subsidi.

Kalau sebulan 10 kali isi full tank, orang kaya dapat subsidi RM35.00. Orang kampung dapat subsidi cuma RM2.00 sahaja.

Ada orang kampung yang pakai motosikal isi minyak penuh tangki 100 liter sebulan?

Kalau setahun, orang kaya dapat subsidi RM420.00. Orang kampung dapat RM24.00.

Bayangkan orang kaya yang ada 30 - 40 buah lori balak, berapa banyak subsidi yang mereka nikmati?

Ini baru minyak belum yang lain2 seperti tepung, gula beras, minyak masak, gas memasak dan lain2 barang keperluan harian yang disubsidi oleh kerajaan. Kerajaan terpaksa tanggung subsidi lebih daripada RM30 billion setahun.

Siapa sebenarnya yang untung dan banyak dapat subsidi ....?

Bila kerajaan tarik balik subsidi minyak, orang kampung sama ada yang ada atau tiada memiliki motosikal dapat BR1M RM1,000.00. Orang kaya tak dapat BR1M sebab mereka tak layak sebab mereka banyak duit.

Rakyat nak yang mana dapat subsidi minyak RM24.00 setahun atau BR1M RM1,000.00 setahun ....?

Isu subsidi dimainkan kerana orang2 kaya yang selama ini menikmati subsidi besar tetapi hari ini mereka sudah tidak menikmati subsidi. Wang mereka susut kerana terpaksa bayar penuh sebab sudah tiada subsidi.

Pembangkang sudah 'jemput' US ....



Mungkinkah tentera kafir sudah bersedia 'menghadiri' jemputan pengkhianat-pengkhianat negara
untuk menjajah dan merompak segala khazanah negara kita? 

Jabatan Kehakiman dan Peguam Negara US sudah punya alasan untuk menceroboh Malaysia. Pihak pembangkang sudah menjemput mereka. Mereka ada alasan datang ke sini untuk menangkap 'Malaysian Official 1'. Mereka juga punya alasan untuk membebaskan rakyat Malaysia yang kununnya ditindas dan dizalimi oleh kerajaan sepertimana yang diwar2kan oleh pembangkang.

Sepertimana US mula menjajah Iraq dan Libya. US beralasan senjata berbahaya WMD (Weapon Of Mass Destruction), tapi sampai saat ini tak pernah terbukti. Pembangkang Iraq 'menjemput' US untuk menggulingkan Saddam Hussein.

Begitu juga di Libya pembangkang 'menjemput' tentera US dengan alasan kerajaan pimpinan Muammar Ghadafi menindas rakyatnya.

Tujuan sebenar mereka adalah untuk menguasai kekayaan minyak Iraq dan Libya.

Ibarat orang mengantuk disorongkan bantal .....

SEKIRANYA Amerika Syarikat bertindak menyerang Malaysia sebagaimana terjadi pada Iraq dan Libya mampukah kita bertahan? Mereka akan datang atas permintaan sebahagian dari rakyat negara ini yang menyatakan mereka ditindas melalui sistem kehakiman korap dan tidak adil. Apa akan berlaku? Sebelum itu ingin dipersoalkan: Adakah itu yang kita mahu? Atau... Alang alang menyeluk pekasam...

Amerika sangat berminat untuk menguasai Malaysia kerana lokasinya yang strategik. Jika mereka dapat bertapak di Malaysia secara tidak langsung mereka dapat mengawal Laut China Selatan dan Selat Melaka yang menjadi laluan perdagangan terpenting antarabangsa. Mereka hanya menunggu peluang sahaja. Mereka menunggu 'jemputan' dari pihak pembangkang Malaysia sahaja.

Bersedialah wahai rakyat Malaysia jika kamu bersekongkol dengan pengkhianat 'menjemput' tentera kafir menjajah negara ini. Pastikan isteri dan anak2 perempuan kalian berada dilokasi yang selamat jika tidak mahu dirogol atau diliwat sepertimana yang tentera kafir lakukan terhadap wanita2 Iraq dan Libya.

Jangan hanya kerana marahkan nyamuk kelambu dibakar. Akibatnya bukan sahaja nyamuk dan kelambu yang terbakar malah seluruh rumah musnah menjadi abu. Sudah berpuluh2 tahun negara yang jajah US huru hara yang seperti tiada kesudahannya.

Sudah aman dan selamatkah penduduk Afghanistan ...?
Sudah aman dan selamatkah penduduk Iraq ......?
Sudah aman dan selamatkah penduduk Libya ......?

Jika rakyat mahu seperti yang rakyat Afghanistan, Iraq dan Libya rasakan ..... teruskanlah bersama pembangkang 'menjemput' tentera US datang ke sini.

Mungkin ada yang ketawa dan suka ...... begitu jugalah betapa sukarianya rakyat Iraq dan Libya ketika mula2 tentera US menceroboh negara mereka. Namun akhirnya hingga hari ini tangisan dan kematian mengerikan bagai tiada kesudahannya.

TAK KEDENGARAN ORANG MAKI, CACI DAN CERCA DS NAJIB BILA GAJI NAIK ......



Sejak DS Najib menjadi PM tahun 2009 dia tak pernah sunyi dari makian, cacian, penghinaan dan fitnah. Marah benar mereka dengan Najib dan Rosmah.

Minyak naik maki Najib .....
Tol naik maki Najib .....
Bil letrik naik cerca Najib .....
Astro naik hina Najib .....
Tambang naik makin hamun Najib .....
Bila semua naik je mesti maki, cerca dan hina DS Najib ....

Tapi cuma satu je yang naik mereka tak maki DS Najib, mereka tak buat demo, tak buat bantahan, tak hasut rakyat benci Najib, tak buat fitnah ......

Patutnya mereka marah, panas hati dan akhirnya jatuh sawan bila gaji, elaun dan BR1M dinaikkan ....

Patutnya mereka tanya dari mana DS Najib dapat duit untuk naikkan gaji, elaun dan BR1M ....

Patutnya mereka bising sebab DS Najib guna duit rakyat untuk naikkan gaji, elaun dan BR1M .....

Patutnya mereka buat demonstrasi dan bantahan atau himpunan BERSHIT 9.0 untuk bantah DS Najib naikkan gaji, elaun dan BR1M .....

Tapi mereka senyap je macam tikus munduk tercekik. Mata terkebil2, mulut macam digam dan otak macam tak berfungsi.

Malah bilik2 pameran kereta penuh dengan pelanggan. Ramai yang menempah kereta baru. Baru 10 hari tempahan Perodua Bezza sudah mencapai 10,115 unit. 

Bila naik gaji tambah hutang. Tukar kereta baru, tambah kereta, renovation rumah, beli perabot baru, melancong ke luar negara dan sebagainya. Bila rasa susah akan salahkan kerajaan kerana tidak bela nasib rakyat.

MENYESAL KUNUN ......


Kalau dia cakap depan aku ..... bukan setakat aku tak simpati malah aku sepak dan ludah mukanya ....... 

“Saya menyesal kerana meruntuhkan patung itu. Saya mahu Saddam Hussein kembali. Walaupun beliau membunuh ramai ahli keluarga saya, tetapi beliau jauh lebih baik berban­ding ahli politik yang menguasai Iraq selepas pencerobohan AS." 

Untuk apa menyesal .... untuk apa menangis
semua itu sudah tiada gunanya
Lelaki terbabit, Kadhim Hassan Al-Jabouri, 58, turut menegaskan Iraq sememangnya berada dalam keadaan yang lebih baik ketika di bawah pemerin­tahan Saddam.

Malah beliau mahu bekas Presiden AS, George W. Bush serta bekas Perdana Menteri Britain, Tony Blair dibicarakan kerana telah ‘merosakkan’ Iraq.

Bukan George W. Bush dan Tony Blair yang patut dihukum tetapi rakyat Iraq yang menjemput 'syaitan dan iblis' untuk menganyang negara mereka.

Buka setakat 'nasi sudah menjadi bubur' tetapi negara Kadhim Hassan Al-Jabouri sudah menjadi 'bubur' punah ranah hancur berkecai menjadi tanah perkuburan besar. Anak haram pun ramai yang dilahirkan oleh rakyat Iraq yang menjadi mangsa seks iblis dan syaitan. Menyesal sudah tiada gunanya. Tanggunglah derita sampai bila2 yang entah ada atau tidak penghujungnya bagi menikmati semula keindahan, kemewahan dan kesenangan yang dinikmati seperti sebelum perang.

Berpuluh tahun sudah berlalu namun keganasan
tidak pernah ada surutnya. Hari-hari nyawa terkorban
Inilah akibatnya bila rakyat mengikut telunjuk pembangkang yang gila nak berkuasa. Tak perlu menyesal atau menangis. 

Mungkin Malaysia juga akan mengalami nasib yang sama jika rakyat tolol seperti Kadhim Hassan Al-Jabouri percaya dengan fitnah pembangkang dan Tun M.

Janganlah nanti bila Malaysia sudah jadi seperti Iraq dan Libya ada macai pembangkang menyesal macam Kadhim Hassan ..... kalau menyesal depan aku memang tapak kaki singgah kat muka la jawabnya.

LEPAS NI APA PULAK ....... MUNGKIN PERANG KUT?


Macam2 cara dah pembangkang dan Tun M lakukan untuk menjatuhkan DS Najib dari tahta Perdana Menteri. Siang malam pagi petang subuh senja tidak pernah berhenti memikirkan cara untuk jatuhkan Najib.

Mungkinkah jalan terakhir Tun M dan pembangkang akan menjemput tentera kafir yang diketuai oleh Dajjal Amerika untuk menyerang Malaysia dan menangkap DS Najib sepertimana yang dilakukan terhadap Saddam Hussein dan Muammar Ghadaffi?

Orang gila, nyanyuk dan kurang siuman tidak mustahil akan melakukan apa sahaja di luar kotak pemikiran manusia yang waras.

Usaha terkini adalah mengadu kepada Peguam Negara AS, di Jabatan Keadilan AS, Washington DC. Usaha ini berharap Amerika akan menghantar orang2nya untuk menangkap DS Najib. Namun kes tersebut diklasifikasikan sebagai kes sivil bukan jenayah.

DS Najib juga tidak dinamakan sebagai defenden dalam kes sivil ini. Tiada sesiapa pun dinamakan. Yang disenaraikan hanya Malaysian Official 1, Malaysian Official 2, Malaysian Official 3.

Mereka berharap Peguam Negara USA akan mengklasifikasikan kes tersebut sebagai kes jenayah dan menamakan DS Najib sebagai orang yang bersalah. Namun alangkah hampanya apabila kes tersebut diklasifikasikan sebagai kes sivil dan DS Najib tidak disenaraikan.

Maka merepeklah mereka dengan menuduh USA melindungi DS Najib daripada disabitkan sebagai penjenayah. Ada juga yang merepek mengatakan orang UMNO tak faham maksud perkataan 'sivil'. Kata mereka Menteri Undang-undang Datuk Seri Azalina Othman pun tak faham maksud sivil. Kelakar sungguh sedangkan mereka sendiri pun bukan ahli undang2.

Inilah masalah di Malaysia ..... orang bodoh dan jahil membodohkan orang cerdik dan pakar.

Mereka menggunakan Title 18 US Code Section 981 (18 USC 981) iaitu penyitaan sivil untuk menyita harta alih atau tidak alih yang dipercayai hasil daripada kegiatan jenayah ataupun pengubahan wang haram, berdasarkan Title 18 US Code Section 1956 (18 USC 1956).

Kegiatan jenayah apa yang dilakukan oleh 1MDB?

Beli IPP?
Membangunkan Bandar Malaysia?
Menaja rakyat Malaysia menunaikan fardhu Haji?
Beri bantuan kepada mangsa banjir?

DUN KATA PERGI ..... PENJARA KATA MARI .....

Ketahuilah bahawa Allah Maha Besar. Allah Maha Mengetahui. Allah Maha Adil.

Ketahuilah bahawa yang baik akan dibalas dengan kebaikan dan yang jahat juga akan dibalas dengan kejahatan.

Tidurnya sudah tidak lena. Cakapnya sudah merepek. Otaknya sudah celaru. Semuanya semakin kabur kelihatannya. Yang semakin jelas hanya bilik berjeriji besi.

Suara lantangnya sudah kendur. Keangkuhannya sudah luntur. Kesombongannya sudah sudah melemah. CAT sudah jadi DOG atau PIG.

Dulu masa orang kena bukan main angkuh kununnya benci rasuah. Benci kerajaan rasuah. UMNO rasuah. BN rasuah. Rupanya diri sendiri yang rasuah. Benarlah peribahasa mengatakan "Mengata dulang paku serpih .... mengata orang dia yang lebih".

...... "Ketika saya dipenjara, DAP menganggap ianya merupakan suatu kejayaan besar kepada mereka. Jadi, sungguhpun saya bersimpati terhadap Lim, saya rasakan kenyataan paling tepat kepada DAP sepertimana yang disebut oleh Naib Presiden Parti Cinta Malaysia Datuk Huan Cheng Guan adalah, padan muka."

Pemimpin2 dan macai2 selalu mempersendakan DS Najib setiap kali beliau menunaikan Umrah. Tunai umrah guna duit rakyat yang dicuri, tunai umrah nak tunjuk alim, perasuah tunai dapat pahala ke dan lain2 fitnah dan penghinaan terhadapnya.

Tapi mereka lupa bahawa doa yang mustajab adalah di hadapan Kaabah. Alim ulama pernah menyebut berdoa dengan hati yang ikhlas di hadapan Kaabah akan dimakbulkan Allah.

Setiap kali DS Najib datang ke Arab Saudi tu atas pelbagai tujuan, jemputan rasmi kerajaan, bagi ucap tama, cari peluang pelaburan untuk negara dan sebagainya, beliau tidak pernah gagal melakukan ibadah tersebut dan berdoa di depan Kaabah.

Tidak tahu apa yang beliau pohon dalam doa2 beliau. Mungkin beliau memohon kepada Allah swt diberikan petunjuk siapa musuh-musuh politiknya yang sebenar. Mungkin memohon supaya diberi pembalasan kepada orang2 yang menabur fitnah terhadapnya.

LGE kata UMNO dan BN berkonspirasi untuk memenjarakan beliau.

Betulkah?

Siapa pula yang berkonspirasi memenjarakan Datuk Dr. Khir Toyo dulu? PKR, DAP, PAS atau UMN/BN?

Atau mungkinkah doa DS Najib diperkenankan oleh Allah SWT?

SELAMATKAN MALAYSIA ATAU 'SELAMATKAN' RM1.194 TRILLION .....?



Benarkah Tun M akan menubuhkan parti baru?

Khabarnya nama parti baru tersebut Parti Melayu Baru Bersatu. Begitu juga dengan jawatankuasa penaja juga sudah dilantik seperti yang diviralkan dalam media sosial.


Jika benar itulah ahli jawatankuasa parti Tun M maka nama parti tersebut sangat tidak sesuai. Nama yang paling sesuai orang2 yang menganggotainya ialah PARTI MELAYU KECEWA BERSATU.

Apa tujuan Tun M menubuhkan parti baru tersebut?

Setelah segala usaha untuk memaksa DS Najib meletakkan jawatan Perdana Menteri gagal, Tun M telah membuat Deklarasi Rakyat. Kununnya deklarasi disokong oleh beberapa orang tokoh negara. Namun penafian dilakukan oleh beberapa orang tokoh yang disenaraikan menandatangani deklarasi tersebut. Di antaranya ialah Tengku Razaleigh.

Deklarasi Rakyat tersebut dijaja oleh Tun M ke seluruh negara dengan mengutip tandatangan RM1 juta rakyat Malaysia bertujuan kununnya untuk menyelamatkan Malaysia. Kununnya lebih 1 juta tandatangan rakyat Malaysia berjaya dikutip dan dokumen tersebut akan diserahkan kepada DYMM Yang DiPertuan Agong.

Namun terbongkar bahawa berlaku pemalsuan tandatangan apabila seseorang telah mengaku menjual pangkalan data rakyat Malaysia dengan harga RM5,000 namun hanya dibayar RM1,000 sahaja yang menyebabkan penjual pangkalan data tersebut kecewa lalu membocorkan maklumat tersebut.

Begitu juga dengan senarai jawatankuasa parti baru Tun M yang diviralkan telah dinafikan oleh beberapa orang yang namanya tersenarai. Di antaranya ialah Abdul Wahid Omar dan Mohd Fairuz Khairuddin.

Kita tunggu dan lihat apa yang sebenarnya berlaku ......

Jika benar adakah parti tersebut akan bekerjasama dengan Pakatan Harapan yang dianggotai DAP, PKR dan PAN atau bekerjasama dengan blok kedua pembangkang yang dianggotai PAS dan IKATAN. Atau Parti Melayu Kecewa Bersatu akan menjadi blok ketiga pembangkang.

Mampukah parti serpihan Tun M tersebut bertahan lama seperti PAS atau menerima nasib seperti Semangat 46.

Persoalannya :

Benarkah parti baru yang bakal Tun M tubuhkan adalah untuk menyelamatkan Malaysia? Perlu selamatkan Malaysia daripada apa?

Atau

Untuk 'selamatkan' RM1.94 trillion yang masih tersimpan di luar Malaysia?

MENGAPA PARTI TERNAKAN DAP TAK MAHU GUNA SINGKATAN PAN SEBALIKNYA GUNA SINGKATAN AMANAH .....?


Dalam satu program bicara yang dinamakan DEMOKRASI salah seorang ahli panel iaitu Dr. Fathul Bari menyebut perkataan PAN, 'melompat' salah seorang lagi ahli panel iaitu Dr. Mujahid membetulkan singkatan partinya iaitu AMANAH bukan PAN.

Kenapa tak mahu guna akronim PAN. Dalam banyak2 parti di Malaysia rasanya hanya 2 parti yang akronim parti tersebut agak tersasar. Kedua2 parti tersebut ialah PAS dan PAN.

KATA AKRONIM tergolong dalam kata nama tunggal Kata nama akronim ialah perkataan yang dihasilkan melalui pencantuman bahagian-bahagian daripada serangkaian perkataan.
- Bahagian-bahagian perkataan boleh terdiri daripada huruf-huruf, suku-suku kata atau bahagian-bahagian daripada perkataan.

Terbahagi kepada empat jenis:

1. Pencantuman huruf awal perkataan- ditulis dengan huruf besar.
PKNK – Perbadanan Kemajuan Negeri Pahang
UKM - Universiti Kebangsaan Malaysia
IPTAA – Institut Perguruan Tengku Ampuan Afzan

2. Cantuman huruf dan suku kata perkataan sesedap sebutan- Ditulis bermula dengan huruf besar
Proton - Perusahaan Otomobil Nasional
Mara - Majlis Amanah Rakyat
Intan - Institut Tadbiran Awam

3. Cantuman bahagian awal perkataan pertama dengan bahagian lain dalam perkataan yang mengikuti.
Jalurah - Jalan lurah
Angkubah - Angka ubah
Jentolak - jentera tolak

4. Cantuman suku kata awal perkataan-ditulis dengan huruf kecil dan bukan nama khas
tadika - taman didikan kanak-kanak
cerpen –cerita pendek
pawagam- panggung wayang gambar

BN adalah akronim bagi Barisan Nasional. DAP ialah akronim bagi Democratic Action Party, UMNO pula akronim bagi United Malays National Organisation.

Tetapi PAS pula akronim bagi Parti Islam SeMalaysia. Sepatutnya PIS. Tapi alasan munasabah mereka ialah Parti Islam Se-Malaya singkatan dalam jawi iaitu Pa-Alif-Sin. Betullah tu. Boleh juga diterima.

Tetapi kenapa Parti Amanah Negara tidak mahu atau malu nak menggunakan akronim PAN iaitu P=Parti, A=Amanah dan N=Negara sedangkan PAN lah akronim yang paling tepat.

Mungkinkah disebabkan 3 perkara ini?

1. Tidak mahu hampir menyerupai parti PAS.
2. PAN dalam bahasa Inggeris bermaksud KUALI.
3. PAN dalam bahasa Cina membawa maksud KAYU.

Mereka beria-ia benar ‘larang’ media pro-BN pakai istilah PAN sebaliknya menggunakan nama Amanah dengan alasan AMANAH sudah diluluskan oleh ROS.

Tetapi kenapa mereka boleh gelar UMNO dengan nama UMNGOK sedangkan nama yang diluluskan ialah UMNO?

Sebenarnya yang tersirat mungkin mereka terasa malu apa bila menggunakan nama PAN akan ditambah dengan suku kata 'tat' menjadi PAN tat seperti mana macai2 mereka sebut UMNO dengan UMNGOK ...... wallahua'lam.

MENGAPA YTL LETAK GAMBAR HARIMAU BINTANG TANPA EKOR DI ERL MILIKNYA ...?



Kenapa YTL tak bubuh gambar babi ke, ular ke atau naga ke yang lebih sinonim dengan dongengan budaya nenek moyang mereka ....?

Selak tiap2 gerabak pasti nampak badannya sahaja sampai ke belakang jumpa kepala rimau bintang juga.

Di mana ekor rimau bintang tu .....?

Ada orang kata rimau bintang berkepala dua tu maksudnya 'telan mati emak luah mati bapak'. Maksudnya kalau kerajaan tak benarkan naikkan tambang kerajaan kene bayar pampasan 2.9 billion. YTL untung. Kalau benarkan naikkan tambang pun mereka untung jugak. Rakyat tanggung beban.

Untuk kurangkan beban pengguna ERL ... kerajaan tanggung sebahagian kenaikkan tambang dgn beri potongan harga. Potongan harga tersebut kerajaan tanggung berjuta ringgit. Tapi rakyat tak bersyukur.

Yang kene maki kene kutuk DS Najib. Walhal bukan DS Najib yang buat projek tu. Projek tu adalah hadiah Tun M untuk rakyat.

Dicadangkan kepada kerajaan .... bila tamat konsesi tu nanti bongkar dan buang landasan dan perkhidmatan ERL tu dan ganti dgn ETS atau LRT yg lebih murah tambangnya.

TAK SUDAH2 MENGHASUT RAKYAT MEMBENCI PM DAN KERAJAAN


Pahala entah banyak mana ..... tapi hari2 asyik duk cipta fitnah nak burukkan orang lain.
Patutnya Mufti menyebarkan dakwah yang baik2. Bukannya mengadu-domba sesama umat Islam. Buat homework atau kajian dahulu sebelum berkata2.
Tolong baca kajian Dr Aznan yg disiarkan dlm muis.org.my sampai habis.
TERUK SANGATKAH PENTADBIRAN ZAKAT DI MALAYSIA?
oleh:
Prof. Madya Dr. Aznan Hasan

Pengerusi Majlis Ulama ISMA (MUIS)
Presiden Association of Shariah Advisors Malaysia (ASAS

Pengkajian saya berkenaan dengan zakat dan pentadbiran zakat di Malaysia sudah agak lama. Bermula dengan penulisan thesis master saya di Fakulti Darul Ulum, Universiti Kaherah, Mesir pada tahun 1998 (Alhamdulillah, saya mendapat pangkat mumtaz ma’a tawsiyat bi al-tab’ untuk thesis ini).
Sejak itu pengkajian saya berkenaan dengan zakat berterusan, walaupun area kajian saya telah juga merangkumi bidang lain, termasuklah usul fiqh, qawa’id fiqhiyyah, perbankan dan kewangan Islam. Saya juga menyelia thesis para pelajar Ph D.
Ramai yang dah siap, dan adalagi yang belum. Sekarang ini, saya masih ada satu lagi research berkenaan dengan zakat (ERGS bersama beberapa rakan-rakan) bertajuk: “Modelling Regulation of Zakat Administration in Malaysia: A Triangulation Study” yang masih tertangguh lantaran kesibukan yang pelbagai.
Hakikatnya, kepada sesiapa yang melakukan penyelidikan berkenaan dengan zakat akan melihat berlaku perubahan yang amat ketara kepada pentadbiran zakat di Malaysia, sama ada dari sudut kutipan mahupun agihan. Bahkan, kepada mereka yang mengkritik keterlaluan, termasuk juga daripada agamawan, pada haikatnya, maklumat yang mereka ada adalah maklumat yang amat outdated dan tidak dikemaskinikan.
Umpamanya:
1- Isu ketelusan pengagihan dalam pengagihan. Kononnya tiada ketelusan. Pada hakikatnya laporan kewangan kebanyakan pusat zakat / majlis agama, boleh didapati dan di dalam dimuatkan detail berkenaan dengan kutipan dan bentuk pengagihan. Perlu di ingat bahawa pengagihan zakat di Malaysia dibahagikan kepada tiga bahagian, sama ada tamlik fardi, tamlik jama’i ataupun tamlik muassasi. Kena jelas perkara ini.
Jangan main tuduh sahaja bahawa tiada ketelusan di dalam pengagihan dan kemudian memberikan persepsi yang buruk berkenaan dengan pengagihan zakat. Saya berharap para agamawan yang terlalu mengkritik dengan terlalu keras, bahkan kadang-kadang sehingga menampakkan seolah2 pusat zakat/ majlis agama menyalahgunakan duit zakat, termasuklah para mufti, bacalah laporan kewangan.
Kalau tak pandai nak baca, minta tolong orang yang pandai untuk tolong bacakan. Jangan buat kritikan, sehingga orang yang tahu merasakan agamawan ini pada hakikatnya main tembak sahaja semata-mata nak cari populariti. Saya tak nafikan, masih banyak perkara yang perlu dibaiki. Itu perkara biasa dalam kehidupan. Perubahan adalah sifat manusia, dan kita mahu semua perubahan ke arah yang lebih baik.
2- Isu cadangan agar pusat zakat / majlis agama mencari asnaf bukan hanya sekadar menunggu orang datang, seperti menubuhkan skuad asnaf dan sebagainya. Inipun bukan perkara baru. Banyak negeri dah adapun. Bahkan dalam pebagai bentuk agar kita dapat reach (sampai) kepada asnaf.
Jadi ini bukanlah suatu cadangan baru. Betul, beberapa penambbaikan amatlah perlu, tetapi janganlah buat gambran seolah-olah pusat zakat / majlis agama ni hanya duduk kat office, tunggu asnaf datang aje.
3- Payah nak bagi zakat, kadangkala banyak investigasi dan soal jawab yang dibuat kepada asnaf. Agamawan yang komen sebegini, sebenarnya mungkin tak pernahpun berhadapan dengan asnaf dan segala potential tipu muslihat dalam hal ini. Perlu diingat, duit yang kita nak beri pada asnaf ni duit zakat, bukan duit kita.
Kadangkala (bahkan banyak juga situasi ini), mereka yang minta duit zakat ni, tak layakpun terima zakat. Mereka hanya berlakon apabila nak terima zakat. Jadi investigasi amatlah perlu, agar kita tak beri zakat kepada orang yang tak layak. Pengalaman peribadi mengajar saya perkara ini. Saya harap sangat agar agamawan sebegini, agar faham hakikat dan realiti. Bukan hanya sekadar buat komen daripada bilik pejabat beraircond mereka semata-mata.
4- Pemberian zakat kepada asnaf fi sabilillah, hanya kepada mereka yang belajar agama, tidak kepada mereka yang belajar bidang-bidang lain seperti medic, engineering, economic dan lain-lain. Ehmmmm. Nampak sangat orang yang komen sebegini tak mengikuti perkembangan dan tak tahu apa yang berlaku. Hakikatnya, pemberian zakat di bawah asnaf fi sabilillah dalam bentuk bantuan pelajaran telah lama memberikan bantuan kepada peajar-pelajar dalam bidang yang lain juga. Tolonglah update maklumat anda sebelum mengkritik.
5- Isu kutipan dan pemberian semula sebahagian duit zakat untuk diagihkan oleh institusi berkenaan. Ianya dipraktiskan oleh banyak pusat zakat/ Majlis Agama. Di sini perlu penelitian dan penambahbaikan, terutama kutipan zakat Perlis. Minta maaf kerana menyebut secara direct.
Di dalam praktis kebanyakan pusat zakat / Majlis agama Islam, apabila sesuatu institusi membayar zakat kepada pusat zakat, maka mereka berhak untuk meminta sebahagian portion (berbeza2 mengikut negeri), untuk mereka sendiri mengagihkan kepada asnaf yang layak. Perlu diingat, zakat tersebut tidak boleh diambil oleh mereka.
Jika mereka adalah amil (tanpa layak menerima zakat di atas kapasiti asnaf lain) mereka mungkin mengambil portion asnaf amil, tetapi portion ini perlu dilihat juga berapa jumlah yang diambil oleh pusat zakat/ majlis agama utk pentadibiran mereka, agar portion zakat tidak diambil dengan banyak oleh asnaf amil, sedangkan matlamat zakat adalah untuk asnaf lain yang lebih utama.
Zakat ini perlu diagih-agihkan kepada pihak asnaf yang layak dan institusi tersebut perlu untuk memastikan bahawa zakat tersebut diagih-agihkan mengikut asnaf..Umpamanya di bank2 Islam di Malaysia, mereka mempunyai suatu unit/ jabatan khas untuk pengagihan ini, dan pengagihan ini dibuat di bawah pemantauan Majlis penasihat syariah bank2 Islam tersebut. Sesiapa yagn pernah masuk meeting majlis penasihat syariah akan tahu bagaimana ahli2 majlis penasihat syariah akan meneliti dalam memastikan duit2 tersebut diagihkan kepada mereka yang sepatutnya.
Namun, terdapat beberapa kekurangan. Antara yang paling ketara ialah kutipan zakat Perlis. Banyak perkara yang perlu dibaiki. Saya berharap Majlis Agama dan Adat Istiadat Melayu Perlis melakukan perubahan dalam hal ini. SS Mufti Perlis sepatutnya turut sama mengambil perhatian dalam hal ini. Ada “hanky-panky” dalam kutipan zakat Perlis ini.
Sesiapa yang membuat kajian dalam hal ini, tahu perkara ini. Tak tahulah saya kalau Majlis Agama dan Jabatan Mufti tak tahu tentang perkara ini. Ada orang yang menjadikan kutipan zakat ini sebagai bisnes dan mendapat sehingga mendapat belasan ribu ringgit di atas ‘bisnes’ kutipan ini. Majlis Agama dan Pejabat Mufti kena cakna berkenaan dengan perkara ini.
Kesimpulannya daripada penerangan ringkas ini, pentadbiran zakat di Malaysia tidaklah sempurna, tetapi tidaklah terlalu buruk sehinggakan kita tak nak memberi zakat kepada Pusat Zakat. Para agamawan pula, janganlah create persepsi (melalui kritikan2 outdated dan tersasar anda) bahawa betapa buruknya pentadbiran zakat di Malaysia.
Sehinggakan masyarakat hilang kepercayaan kepada suatu institusi yang penting ini (ada dua institusi pentng yang perlu perhatian yagn mendalam daripada para sarjana dan agamawan, iaitulah zakat dan wakaf. Dua institusi ini, jika kita dapat mentadbirnya dengan secara efektif, banyak kebaikan yang kita dapat kutip daripada keduanya). Marilah kita memperkasakan institusi zakat dan waqaf di Malaysia. Wallahu A’lam. Wassalam.
*Nota: Tambahan "edited" dari saya, penulisan ini tidak bermaksud untuk single out kaedah kutipan zakat Perlis sebagai suatu isu. Pusat Zakat lain juga mempunyai isu-isu yang belum diselesaikan. Ini adalah perkara biasa. Perubahan ke arah yang lain baik adalah perkara yang sepatutnya dilakukan. Namun kaedah kutipan zakat perlis menerusi badan2 dan individu2 memang perlukan penelitian semula dan ini agak urgent. Sebab itulah saya timbulkan perkara itu sebagai suatu kes study.
Di negeri lain, saya tidak dengar orang menjadikan kutipan zakat sebagai suatu bisnes (betulkan saya jika maklumat saya kurang tepat), tetapi malangnya ini berlaku kepada kutipan zakat Perlis. Pihak2 yang berkenaan perlu melihat perkara ini. Ada orang buat study tentang perkara ini dan saya boleh minta orang tersebut (dengan keizinan beliau, of course) share dgn Pusat Zakat Perlis.

ALANGKAH HINANYA RAKYAT MALAYSIA ......


Apa pendapat rakyat yang dikata penerima dedak ....?

Begitulah nasib rakyat Malaysia yang disamakan dengan haiwan. Dulu cuma disebut beri BR1M seperti beri makan ayam. Tetapi hari ini beri bantuan kepada rakyat sama seperti beri dedak.

Kalau orang yang waras otaknya tentu tahu bahawa tiada makhluk lain yang makan dedak kecuali haiwan atau binatang ternakan. 

Alangkah hinanya pembangkang dan macai2nya meletakkan taraf rakyat Malaysia sama taraf dengan haiwan atau binatang. Mungkin ada di antara pemakan2 dedak itu adalah ibu bapa, adik2, sepupu sepapat, saudara mara atau ipar duai kepada yang menggelar rakyat Malaysia pemakan dedak. Bukan semua adik beradik, saudara mara pemimpin dan macai2 pembangkang orang kaya raya belaka dan tiada yang menerima bantuan dari kerajaan.

Entah2 orang atau macai2 yang kata kerajaan beri dedak adalah antara yang menerima dan memakan dedak tersebut. Bukan semua macai2 pembangkang orang kaya yang tak layak menerima bantuan. 

7 juta penerima BR1M dan lain2 bantuan bukan ahli UMNO semuanya. Tak rasa malu ke menggelar diri sendiri, adik beradik dan saudara mara pemakan dedak. 

Tapi memang betul kut orang kata yang jadi haram kalau masuk ke mulut orang ... kalau masuk mulut sendiri yang haram akan jadi halal ...... wallahua'lam.

Khamis, 21 April 2016

SIAPA PERDANA MENTERI MALAYSIA KE-7 .....?

Tambah kapsyen
Tiga orang Naib Presiden Umno iaitu Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi yang mendapat 186 undi, Datuk Seri Shafie Apdal yang mendapat 175 undi dan Datuk Seri Hishammuddin Hussein yang mendapat 101 undi bakal mengisi jawatan besar yang sekarang disandang oleh Datuk Seri Najib Tun Razak apabila beliau bersara kelak.

Daripada ketiga-tiga calon ini Shafie Afdal telah terkeluar dari senarai. Manakala Datuk Seri Hishamuddin pula perlu menyaingi Mukhriz kerana perbezaan undi mereka berdua hanyalah 10 undi sahaja. Mukhriz Mahathir mendapat 91 undi dalam pemilihan Naib Presiden UMNO yang lalu.

Oleh itu Datuk Seri Zahid masih mendominasi calon bakal Perdana Menteri. Kumpulan “Anti-Najib” telah cuba menamakan Timbalan Perdana Menteri sebagai pengganti Najib sebagai calon Perdana Menteri ketujuh.

Namun dalam satu laporan portal propembangkang Malaysiakini melaporkan bahawa Mahathir telah tersalah sebut nama Zahid Hamidi, sebaliknya ada orang lain lebih layak untuk menggantikan Najib Razak.

Lihat sendiri bagaimana Mahathir cuba memperbodohkan para penyokong kumpulan “Anti-Najib” dengan kenyataan-kenyataannya di pentas pembangkang. Sebenarnya, dia sudah sedia ada nama pengganti Najib Razak sebagai Perdana Menteri, namun takut untuk mengumumkannya kerana berisiko tidak diterima oleh DAP, PKR dan PAN.

Sebab itu Mahathir dengan sepantas kilat membuat kenyataan “menyucikan diri” dengan menyebut tersalah sebut nama Zahid Hamidi sebagai pengganti Najib Razak setelah melihat para penyokongnya agak konfran dengan nama itu.

Baru-baru ini beliau menyatakan bahawa rakyat menolak Datuk Seri Zahid sebagai calon menggantikan Datuk Seri Najib. Jelas sekali di sini bahawa Mahathir sudah mempunyai calonnya sendiri untuk menjadi Perdana Menteri ke tujuh. Oleh itu siapakah calon yang bakal menduduki tahta Perdana Menteri selepas Datuk Seri Najib bersara?

Mahathir dicabar untuk menyebut nama Datuk Seri Mukhriz Tun Mahathir bekas Menteri Besar Kedah sebagai calon pilihan hatinya untuk jawatan Perdana Menteri. Jangan berdalih dan berdrama lagi kerana para netizen telah mula dapat menghidu agenda peribadi bekas Perdana Menteri itu.

Ayuh Mahathir, tunjukkan kelantangan dan keberanian yang pernah dimiliki oleh anda ketika mentadbir negara dahulu. Buktikan dengan secara berterus terang mengumumkan nama anak sendiri sebagai calon Perdana Menteri pilihan hati anda.

Cukuplah dari memperbodohkan rakyat dengan propaganda, drama dan fitnah yang ditaburkan selama ini. Jika anak jantan, tunjukkan keberanian, jangan hanya berselindung disebalik nama “Tun”.

Abaikan sahajalah permainan Mahathir tersebut kerana permainannya sudah dapat kita baca iaitu beliau mahu anak kesayangannya menjadi Perdana Menteri ke-7.

Siapakah Perdana Menteri selepas Najib, itupun jika Pakatan Harapan tidak melakukan 'upset' dalam Pilihanraya Umum ke-14. Melihat dari keadaan sekarang Barisan Nasional (BN) masih lagi menunjukkan prestasi yang masih mengekalkan BN terus mentadbir negara ini.

Antara calon-calon yang layak untuk menggantikan Datuk Seri Najib sebagai Perdana Menteri adalah : 


1. Datuk Seri Zahid Hamidi

Salah seorang daripada Naib Presiden yang mendapat sokongan paling tinggi daripada ahli Umno. Sebelum Pemilihan Agong Umno yang lalu beliau dilihat sebagai begitu 'vokal' mempertahankan maruah. Menolak untuk bergabung dengan Muhyiddin Yasin bagi membentuk team 'B' bagi melawan Najib. Beliau terus setia dengan Presiden UMNO dan Perdana menteri. Namun begitu pengaruh beliau tidak boleh dipandang ringan. Majlis-majlis yang dihadiri Zahid Hamidi sering dipenuhi orang ramai.

Beliau tidak takut dengan cabaran dan masih bersuara lantang apabila membicarakan isu penting. Disebabkan kelantangan dan keberanian beliau ini, maka kita tidak boleh menafikan yang Ahmad Zahid dan perkataan kontroversi tidak boleh dipisahkan. Terlalu banyak isu kontroversi yang dikaitkan dengan DS Ahmad Zahid.

Kenyataan beliau mengenai sesuatu isu itu mungkin sukar diterima, namun ramai yang menganggap itulah ketegasan diperlukan untuk tangani sesuatu isu itu, walaupun apa yang dikatakan itu tidak popular. Apa yang pasti DS Ahmad Zahid tidak mementingkan populariti diri dan sanggup berdepan pelbagai kritikan daripada semua pihak. Bagi DS Ahmad Zahid, lagi hebat lawannya, lagi kuat dia akan berlawan untuk buktikan kata-kata dan tindakannya adalah betul. Itulah ketegasan yang diperlukan untuk menjadi pemimpin.

Itu sebabnya gandingan DS Najib dan Ahmad Zahid sesuai dan mantap, bak kata orang 'ada chemistry.' DS Najib terkenal dengan sifat tenang dan tidak panik walaupun dikritik musuh politiknya, manakala kelantangan DS Ahmad Zahid memberi keseimbangan diperlukan. Sebenarnya persefahaman ini sudah lama terbentuk iaitu ketika Najib menjadi Menteri Belia dan Sukan, dan beliau melantik DS Ahmad Zahid sebagai setiausaha politiknya.

DS Najib bukan saja melantik seorang menteri penuh dengan kewibawaan dan ketokohan sebagai pemimpin, tetapi memilih seorang kawan yang akan berjuang di sisinya, dalam keadaan senang dan juga susah. Dalam hal ini, DS Ahmad Zahid pernah menegaskan 'budaya UMNO tidak pernah mencampakkan nakhoda kapal ke laut. Kita mesti bersama-sama dengan nakhoda kapal supaya boleh terus belayar. Semangat inilah yang harus ada pada kepemimpinan dan ahli UMNO di peringkat akar umbi dan peringkat nasional."

Apa yang dikatakan oleh DS Ahmad Zahid perlu dijadikan iktibar oleh ahli UMNO. DS Ahmad Zahid juga pernah menjelaskan yang dia tidak mahu budaya sate iaitu 'mencucuk, membakar dan mengipas' wujud dalam UMNO. Jika budaya ini dapat disingkirkan, maka perpaduan dalam UMNO akan lebih mantap.

Apa diperjuangkan oleh DS Ahmad Zahid Hamidi begitu penting dalam memastikan UMNO terus relevan dalam kalangan rakyat Malaysia. Kesetiaan yang tidak berbelah bahagi kepada pucuk kepemimpinan akan memastikan perjalanan perjuangan sampai ke destinasinya. Mungkin tidak keterlaluan jika dikatakan, kemelut politik hari ini adalah antara yang paling serius dalam sejarah negara.

Namun, DS Ahmad Zahid tetap yakin, apa pun kemelut yang melanda, semuanya boleh diatasi jika kepemimpinan dipertahankan. Dalam hal ini, DS Ahmad Zahid berjanji akan mempertahankan kerajaan hari ini, sebuah kerajaan dipilih oleh rakyat melalui saluran demokrasi yang sah.

Setelah lebih 100 hari menyandang jawatan Timbalan Perdana Menteri, DS Ahmad Zahid sebenarnya tidak perlu membuktikan apa-apa lagi. Beliau sudah melalui susah senang dan perjalanan politiknya melalui duri ranjau yang memberikan kematangan dan pengalaman amat berharga pada diri beliau.

Rakyat Malaysia memerlukan kepemimpinan Ahmad Zahid yang tegas dan bersungguh-sungguh menangani sesuatu isu. Itulah 'trade mark' kepemimpinan Ahmad Zahid dan beliau membuktikan tidak gentar dengan cabaran di depannya.

Lebih 100 hari yang lalu, ketika beliau mula memegang jawatan Timbalan Perdana Menteri, DS Ahmad Zahid berjanji akan membantu Perdana menteri memberi perkhidmatan terbaik dengan segala keupayaan dan pengalaman yang beliau miliki. Beliau menepati janjinya dan terus memegang amanah, melaksanakan tanggungjawab dengan begitu berkesan sekali.

DS Ahmad Zahid sedar betapa penting dan beratnya tanggungjawab dipikul ini dan daripada apa yang ditunjukkan, DS Ahmad Zahid berada di landasan betul untuk bersama-sama dengan DS Najib mengembalikan semula keyakinan dan imej UMNO dan kerajaan, dan seterusnya membawa kejayaan diharapkan oleh rakyat Malaysia.


2. Datuk Seri Ir. Haji Idris bin Haron

Pemimpin muda yang kini menjadi Ketua Menteri Melaka mempunyai masa depan yang cerah dalam politik jika beliau dapat membuktikan kepimpinan beliau dalam mentadbir negeri. Idris amat komited untuk membawa pentadbiran kerajaan negeri Melaka ke satu era yang lebih demokratik dan adil.

Pembangkang di Dewan Undangan Negeri (DUN) Melaka memuji kepimpinan dan ketokohan Ketua Menteri, Datuk Wira Idris Haron. Pembangkang menyifatkan Ketua Menteri Melaka ke-10 itu sebagai seorang yang berpengetahuan luas, banyak membaca dan sistematik. 

Idris yang juga Ahli Majlis Tertinggi UMNO dan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Melaka, mempunyai misi yang amat jelas membangunkan rakyat dan negeri ini selaras dengan wawasan Melaka Maju Fasa Kedua. 

Pembangkang memuji kebijaksanaan dan kematangan Ketua Menteri baru yang dapat menerima pandangan dan cadangan pihak kerajaan atau pembangkang. Dia fasih berbahasa Inggeris, Arab dan Jepun. 

Beliau seorang yang tegas dan tidak takut kepada sesiapa sahaja. Beliau pernah mengarahkan Jonker Walk ditutup kerana menyebabkan kesesakan di bandar Melaka. Begitu juga beliau mengarahkan kontraktor menanam semula pokok yang ditebang tanpa kebenaran. Beliau juga dengan tegas telah mengeluarkan arahan baru mengenai penjualan daging babi yang menyebabkan kemarahan peniaga Cina.


3. Khairi Jamaluddin atau KJ

Menantu bekas Perdana Menteri, Abdullah Badawi ini adalah disebut-sebut sebagai pengganti yang sesuai selepas Najib. Beliau yang dikatakan oleh Tun Mahathir sebagai orang yang paling berkuasa semasa di bawah pemerintahan bapa mentuanya adalah seorang yang tidak boleh diketepikan begitu sahaja oleh pemimpin Umno. 

Dijangkakan jawatan Ketua Pemuda yang perlu dilepaskan selepas ini kerana faktor umur, beliau akan bertanding untuk merebut salah satu kerusi Naib Presiden dan yang pastinya kerusi tersebut akan menjadi milik beliau kerana dikatakan beliau mempunyai pengaruh yang cukup kuat dikalangan pemuda. Dikatakan hanya 'tangan-tangan ghaib' sahaja yang mampu menghalang perjalanan KJ untuk menjadi Perdana Menteri. 


4. Datuk Seri Hishamuddin Hussein

Sudah menjadi lumrah dalam Umno, pemimpin yang mempunyai talian dengan pemimpin yang terdahulu mendapat laluan yang mudah untuk mendaki ke puncak. 

Anak kepada bekas Perdana Menteri Hussein Onn yang juga sepupu kepada Najib ini mungkin akan menjadi Perdana Menteri yang seterusnya seandainya ahli Umno masih mementingkan darah bangsawan dan kaitan 'siapa dia'. 

Walaupun jika dilihat kepada rekodnya sebagai menteri di beberapa kementerian yang pernah diterajuinya menunjukkan yang beliau tidak layak untuk menjadi Perdana Menteri.


Tun Mahathir Tidak Setuju

Mahathir tak mahu DS Zahid tetapi mahu anaknya menjadi perdana Menteri Malaysia ke tujuh. Menurut Tun Mahathir rakyat menolak DS Ahmad Zahid daripada menjadi Perdana Menteri.


1. Tan Sri Muhyiddin Yasin

Rata-rata mengatakan 'masa' untuk beliau menjadi Perdana Menteri telah pun luput atau sudah berlalu kerana faktor masa dan usia. Sepatutnya pada Pemilihan Agong Umno yang lalu beliau mengambil kesempatan di atas kelemahan dan kegagalan DS Najib ketika PRU-13 yang lalu untuk membaiki pencapaian Barisan Nasional dengan menawarkan diri untuk bertanding jawatan Presiden Umno. 

Beliau sepatutnya membentuk satu pasukan dengan DS Zahid Hamidi bagi merebut jawatan pertama dan kedua parti ketika itu. Kegagalan untuk mengambil kesempatan inilah yang membuatkan peluang beliau untuk menduduki jawatan Perdana Menteri telahpun tertutup rapat. Walau apapun beliau masih berpeluang jika sesuatu berlaku kepada Najib atas kapasitinya sebagai Timbalan Perdana Menteri dan Timbalan Presiden Umno. 

Beliau juga telah tersalah jangka atau tersalah perkiraan apabila beranggapan bahawa DS Najib ibarat pokok yang sudah condong dan hampir tumbang lalu beliau bersama Mukhriz dengan dibantu mantan Perdana Menteri cuba memanjat pokok tersebut dengan harapan pokok tersebut tersembam menyembah bumi. Tetapi beliau lupa akar pokok tersebut masih kuat manakala batangnya condong kerana ditiup ribut taufan yang kini semakin reda. 

Kelemahan dalam dirinya ‘saya tidak tahu’ menunjukkan beliau kurang berupaya untuk melakukan sesuatu tanpa tunjuk ajar orang lain. Beliau sering ditipu dan kena tipu dalam menguruskan tugas-tugasnya sebagai orang nombor dua.


2. Datuk Seri Mukhriz Mahathir

Seorang lagi anak kepada bekas Perdana Menteri yang dilobi hebat oleh ayahnya iaitu Mahathir Mohammad. Beliau yang tewas dalam merebut salah satu kerusi Naib Presiden Umno baru-baru ini dikatakan mampu menidakkan hasrat KJ untuk menjadi Perdana Menteri dengan menggunakan pengaruh Tun M yang masih kuat dalam Umno.

Aku sebenarnya tak bersetuju dengan calon-calon ini kerana aku beranggapan Umno bukanlah parti keluarga atau warisan atau pusaka. Selepas ayahnya kemudian jawatan presiden perlu diwariskan pula kepada anaknya. Bagi aku Umno adalah parti untuk semua orang dan mereka yang mempunyai stail kepimpinan yang tinggi harus diberi peluang yang sama untuk bertanding merebut jawatan presiden. 

Apa yang menjadi amalan yang sekian lama dalam Umno adalah budaya memberi laluan kepada pemimpin tertentu untuk menjawat jawatan tertentu. Amalan ini yang kononnya diamalkan kerana untuk mengelak perpecahan sebenarnya memakan diri sendiri dalam Umno. 

Jika diberi peluang masih ada pemimpin lain dalam Umno yang bukan dari golongan bangsawan apatah lagi mempunyai susur galur pemimpin tapi mereka mempunyai karisma untuk menjadi Presiden Umno dan seterusnya menjadi PM.