Selasa, 4 September 2012

Peristiwa 13 Mei 1969 ..... Satu Pembohongan UMNO???


Tidak ada seorang pun wakil pembangkang bangun menyanggah hujah-hujah yang dilemparkan oleh MP Kulim itu dan seolah-olah mengakui segala kebenarannya. 



Di bawah ini diperturunkan inti perbahasan Zulkfli Nordin di Dewan Rakyat baru-baru ini.

Lim Kit Siang Dalang Peristiwa Berdarah! 

“Mohon mencelah Tuan Yang di-Pertua. Yang Berhormat Pasir Mas sedar atau tidak, apabila kita dengar tadi Yang Berhormat Ipoh Timur [LKS] bercakap seolah-olah beliau lupa apa yang beliau dan parti beliau lakukan yang menyebabkan Ordinan Darurat 1969, peristiwa 13 Mei berlaku. 

Saya mahu baca semula Yang Berhormat sebab ada di kalangan kita di sini lupa atau buat-buat lupa setelah bersekongkol sekati dengan DAP parti racist dan cauvinis ini, dia lupa apa yang berlaku. 

Saya mahu baca semula daripada Laporan MAGERAN, laporan rasmi yang dibentangkan menceritakan tentang peristiwa 13 Mei membawa kepada perisytiharan darurat tersebut adalah kerana kebebasan bersuara yang sudah di luar kawalan.

Tindakan racist yang melampau dan ini antara tindakan yang didalangi oleh Yang Berhormat Ipoh Timur dan parti beliau pada masa itu. 

Saya mahu baca, biar rakyat dengar semula apa yang mereka kata pada tahun 1969 membawa kepada peristiwa 13 Mei. Slogan yang dibawa pada masa itu ialah ‘Malai Si’. ‘Malai Si’ ini maknanya “Mati Melayu”.

Kemudian kita lihat dalam himpunan-himpunan dan perarakan-perarakan yang mereka buat. Ini antara kenyataan yang mereka keluar pada 11 Mei, “Apa polis boleh buat, kita Raja. Buang sama polis Melayu” . 

Pada 11 Mei di Jalan Bukit Bintang, “Mati Melayu, kemudian kita lihat dalam himpunan-himpunan dan perarakan-perarakan yang mereka buat. Ini antara kenyataan yang mereka keluar pada 11 Mei, “Apa polis boleh buat, kita Raja. Buang sama polis Melayu” 

Pada 11 Mei di Jalan Bukit Bintang, “Mati Melayu, sakai pergi masuk hutan”. 

Pada 11 Mei Jalan Changkat Dollah, “KL sekarang cina punya”. Pada 12 Mei Jalan Ipoh, Jalan Tunku Abdul Rahman, “Melayu balik kampung, Melayu sekarang tiada kuasa. Sekarang kita Cina sudah control.” 

Di Jalan Khir Kampung Baru, depan orang Melayu ini kenyataan parti Yang Berhormat Ipoh Timur, “Melayu keluar…! Apa lagi duduk sini, kita hentam lu.., sekarang kita sudah ada kuasa…”. 

Pada 12 Mei depan Balai Polis Jalan Pudu, “…semua Melayu kasi habis, kasi halau semua polis.”

Pada 12 Mei. Okey nanti kejap lagi. Saya hendak habiskan. Biar dia faham. “Apa ini Melayu, kita sudah perintah dia negeri, ini negeri bukan Melayu punya, mata-mata lancau….!” 

Pada 12 Mei Jalan Canvel, “Butuh Melayu, Malai si, pergi mati Melayu…” 

Pada 12 Mei Jalan Bukit Bintang, “Ini negeri bukan Melayu punya, kita mahu kasi halau semua Melayu.” 

Saya mohon bertanya Yang Berhormat setuju atau tidak dengan cadangan saya supaya Yang Berhormat Ipoh Timur [LKS] dan parti dia berani melakukan transformasi demokrasi yang matang ini. 

Saya cabar Yang Berhormat Ipoh Timur antara dalang pencetus 13 Mei supaya ‘walk the talk’ menjadi anak jantan pertama minta maaf kepada rakyat Malaysia atas politik racist dan politik sempit yang dimainkan pada 1969.’ Ini adalah sebahagian yang saya sedut ucapan beliau di Dewan Rakyat. 

Sekarang ini terpulang kepada kita…! Adakah kita bersedia untuk menjadi baru-barua Cina-Cina DAP yang sedang mahu menjadikan Malaysia ini seperti Singapura? 

Bacalah bahasa yang mereka gunakan kepada orang-orang Melayu satu ketika dulu….! Adakah kita sanggup telan dan lupakan segala apa yang Cina DAP lakukan terhadap kita..? Terpulang kepada kita. 




Kalau mahkamah Jenayah Perang mendapati George Bush bersalah diatas jenayah Perang, kenapa kita kat Malaysia ni biarkan Lim Kit Siang, seorang pencetus tragedi 13 Mei ni bergerak bebas dan cakap apa dia suka je? Kenapa tiada langsung apa pun tindakan diambil terhadap Lim Kit Siang?

Orang yang sama kini sudah mula membenih lagi satu 13 Mei melalui Rusuhan Bershit 3.0! Kenapa tiada apa pun tindakan diambil terhadap dia? Korang dengar la apa yang dikatakan oleh oleh YB Zul Nirdin tentang kekejaman DAP semasa 13 Mei dahulu! 

Sedarlah wahai bangsa Melayu, jangan sampai terlambat..... 



Kronologi Peristiwa 13 Mei 1969


Dikatakan penyokong parti kaum Cina, Parti Gerakan Rakyat Malaysia (Gerakan), Parti Tindakan Demokratik (DAP) dan Parti Progresif Rakyat (PPP)) yang menang telah berarak dengan mengikat penyapu kepada kenderaan mereka sebagai lambang kemenangan mereka menyapu bersih kerusi sambil melaungkan slogan. Ini menampilkan anggapan bahawa penyapu tersebut sebagai lambang mereka akan menyapu (‘menyingkirkan’) orang Melayu keluar.

Dalam masyarakat Melayu, penyapu mempunyai maksud yang negatif, disamping itu, keadaan menjadi bertambah buruk bila ada yang mencaci serta meludah dari atas lori kearah orang Melayu di tepi jalan. DiJinjang, Kepong, kematian seorang Cina akibat sakit tua diarak sepanjang jalan dengan kebenaran polis. Namun perarakan kematian tersebut bertukar menjadi perarakan kemenangan pilihan-raya dengan menghina Melayu.

Orang Melayu berkumpul dirumah Menteri Besar Selangor di Kampung Baru, Kuala Lumpur. Dato' Harun Idris selaku Menteri Besar Selangor ketika itu cuba mententeramkan keadaan, sedangkan mereka yang berkumpul tersebut telah membawa senjata pedang dan parang panjang dan hanya menunggu arahan daripada Dato' Harun Idris untuk mengamuk. 

3.00 petang datang berita kejadian pembunuhan orang Melayu di Setapak yang hanya dua kilometer dari rumah Menteri Besar Selangor. Terdapat cerita-cerita lain mengenai seorang wanita Melayu yang mengandung dibunuh di mana kandungannya dikeluarkan dari perut dengan menggunakan besi penggantung daging babi. Sebelum menghembuskan nafas terakhir wanita tersebut sempat memasukkan semula janin yang terkeluar itu ke dalam perutnya. 

4.00 petang dua penunggang motosikal Cina yang melalui Jalan Kampung Baru telah dipancung. Sebuah van membawa rokok dibakar dan pemandunya dibunuh. Pemuda-pemuda Cina yang dikatakan dari PKM dan kongsi-kongsi gelap telah bertindak balas. Mereka membunuh orang-orang Melayu disekitar Kuala Lumpur. Orang-orang Cina dan pemuda Cina ini sebenarnya telah lama lengkap dengan pelbagai senjata besi, tombak dan lembing. 

Maka keluar mengamuklah orang-orang Melayu lalu ramai orang Cina dibunuh dan dicampakkan ke dalam lombong bijih timah. Dikatakan kononnya ada rakaman video akan beberapa pemuda Cina ditangkap, dibariskan ditepi lombong dan dibunuh. Bagaimanapun, sehingga hari ini, tiada bukti yang nyata mengenai rakaman ini. 

Pemuda-pemuda Cina dari kongsi-kongsi gelap telah bertindak mengepung Panggung Odeon, diJalan Tuanku Abdul Rahman, Kuala Lumpur. Beberapa iklan disiarkan dalam bahasa Cina diskrin pawagam menyuruh penonton dari kalangan Cina keluar dari panggung manakala penonton Melayu yang tinggal dalam panggung tersebut ditetak mati. Ini termasuklah 2 orang Askar Melayu yang tinggal diSungai Ramal, Kajang. 

Seorang polis bernama Rahim yang tinggal di Kuala Lumpur (yang masih hidup sehingga ke hari ini) juga turut menonton wayang diOdeon tersebut dimana beliau yang cedera terkena tetakan dikepalanya, berpura-pura mati. Akibat daripada tindakan sebegini, orang-orang Melayu mulai bertindak balas dan dikatakan kepala orang Cina yang dibunuh diletakkan di atas pagar . 

Negara diisytiharkan darurat pada malam 16 Mei 1969 di seluruh negara dan MAGERAN dibentuk di bawah pentadbiran Tun Abdul Razak. Parlimen dibubarkan. Peristiwa 13 Mei 1969 menyebabkan Tunku Abdul Rahman dipersalahkan oleh orang Melayu dan Malaysia secara keseluruhannya. Berikutan itu Tunku meletakkan jawatan pada tahun 1970. Buku “Dilema Melayu” (Malay Dilemma) oleh Tun Dr Mahathir telah diharamkan. 

Keadaan akhirnya dapat dikawal dan beberapa keputusan telah diambil bagi mencari jalan penyelesaian termasuklah penubuhan beberapa badan seperti Majlis Perundingan Negara, Dasar Ekonomi Baru dan Rukun Negara telah diciptakan.

Tepuk dada tanya akal yang waras ..................

0 ulasan: