Rabu, 2 November 2011

PAS SOKONG LESBIAN, GAY, BISEXSUAL, TRANSGENDER, INTERSEX dan QUEER

Malam esok, Rabu 02/11/2011 pukul 7.30 pm - 10.30 pm, bertempat di Bangunan Bar Council, Lebuh Pasar Besar, akan berlaku satu forum yang bakal mengundang bala Allah SWT. Forum yang dinamakan "Human Right For LGBTIQ : Making It Real ... In Malaysia". Klik sini.

Wed 2 Nov 2011, 7.30pm – 10.30pmHUMAN RIGHTS FOR LGBTIQ: Making it real in Malaysia!
Forum | Presented by KRYSS, Tenaganita, Empower & the Bar Council

PLEASE NOTE DIFFERENT VENUE: Malaysian Bar Council Auditorium (Map:http://bit.ly/rrNQBx)
Admission free


Our amazing speakers, all of whom well known within their field of activism, help us explore how different mechanisms and human rights instruments may be used to protect and advance the human rights of the LGBTIQ in Malaysia. Come listen, learn and be part of the solution. Through a closer analysis of a case study, we also look at how different actors in Malaysia can work collectively and individually to make a difference for the human rights of the LGBTIQ.

Moderator: Irene Fernandez, Tenaganita

Forum Panel:
1. ASEAN Intergovernmental Commission on Human Rights (AICHR) – Honey Tan, EMPOWER

2. Convention on the Rights of the Child (CRC) – Nooreen Preusser, Training and Education Director, P.S. The Children

3. Convention on the Elimination of All Forms of Discrimination against Women (CEDAW) – Ivy Josiah, Executive Director, Women's Aid Organisation

4. Working with SUHAKAM – Julian Lee, lecturer, Monash University of Malaysia

5. Local litigation advocacy – Aston Paiva, Kanesalingam & Co

6. Case study session – Angela M. Kuga Thas, Knowledge and Rights with Young people through Safer Spaces (KRYSS)

7. Equality and Non-Discrimination: Implications for the LGBTIQ Community – Irene Fernandez, Tenaganita



Forum ini dianjurkan bersama oleh KRYSS, Tenaganita, Empower dan Malaysian Bar Council. Kumpulan penaja dan penyokong ini juga turut dikenali dengan nama Seksualiti Merdeka 2011. LGBTIQ adalah singkatan daripada Lesbian, Gay, Bisexsual, Transgender, Intersex dan Queer.

Forum ini bertujuan bagi memperjuangkan kesamarataan dan menentang diskriminasi ke atas golongan-golongan LGBTIQ. Dalam perkataan yang mudah, kumpulan Seksualiti Merdeka 2011 mahukan golongan-golongan gay (lelaki + lelaki), lesbian (perempuan + perempuan), transgender (pondan atau bapuk), biseksual (golongan dua alam, lelaki dan perempuan sapu lebih kurang seperti AnuWar Ibrahim) dan sebagainya bebas melakukan hubungan terkutuk mereka secara halal dan terbuka di Malaysia. Nauzubillah himinzalik!

Apa dah nak jadi dengan negara Malaysia. Setiap golongan sudah memperjuangkan hak kesamarataan. Gay, lesbian, pondan, bapuk dan biseksual sudah mula berani memperjuangkan hak mereka secara terbuka.

Mana suara ulama dan Pemuda PAS? Mana kegarangan suara mereka seperti mana mereka membantah Konsert Elton John yang bakal diadakan di Malaysia atas alasan Elton John seorang pengamal gay. Apakah disebabkan penaung utama Seksualiti Merdeka 2011 adalah Boss Besar dan Idola mereka, Ambiga S, maka suara-suara garang Pemuda PAS di"senyap"kan? Apakah sudah ada "gap order" daripada pemimpin pembangkang untuk menutup suara mereka? Bagaimana pula pegangan Ketua Umum Pakatan Haram, AnuWar Ibrahim?

Wahai umat-umat Islam di Malaysia, mahukah ini semua terjadi di tanahair yang kita cintai? Apakah kita hanya mahu berpeluk tubuh dan bersikap tak apa? Apakah hanya kita mampu menentang dengan selemah-lemah iman iaitu menentang dengan hati? Mana PERKASA, mana PERKIDA, mana HIMPUN dan sebagainya. Apakah kita mahu laknat dan bala Allah turun di Malaysia?

0 ulasan: