Sabtu, 30 Julai 2016

KALAU SUBSIDI TAK DITARIK BALIK ......



Siapa sebenarnya yang dapat subsidi kerajaan paling banyak?

Orang kaya memiliki kenderaan tidak kurang daripada 4 buah. Kenderaan milik mereka pula mempunyai tangki petrol yang kapasitinya besar. Ada yang sehingga 70 - 100 liter.


Orang kampung pulak hanya memilik sebuah motosikal. Ada juga yang hanya memiliki basikal sahaja. Malah ada juga yang tidak memilik kenderaan langsung. Kapasiti tangki petrol motosikal cuma antara 4 - 6 liter sahaja.

Jika berlaku kenaikkan harga dunia makan kerajaan akan menaikkan harga minyak petrol dan disel. Jika kenaikkan 1 liter 5 sen dan disubsidi oleh kerajaan, siapa yang dapat paling banyak dan siapa yang dapat sedikit atau tak dapat langsung?

Orang kaya isi 70 liter dapat subsidi sebanyak RM3.50. Orang kampung sekali isi 4 liter dapat subsidi 20 sen. Orang kampung yang tak ada kereta atau motosikal tak dapat apa2 subsidi.

Kalau sebulan 10 kali isi full tank, orang kaya dapat subsidi RM35.00. Orang kampung dapat subsidi cuma RM2.00 sahaja.

Ada orang kampung yang pakai motosikal isi minyak penuh tangki 100 liter sebulan?

Kalau setahun, orang kaya dapat subsidi RM420.00. Orang kampung dapat RM24.00.

Bayangkan orang kaya yang ada 30 - 40 buah lori balak, berapa banyak subsidi yang mereka nikmati?

Ini baru minyak belum yang lain2 seperti tepung, gula beras, minyak masak, gas memasak dan lain2 barang keperluan harian yang disubsidi oleh kerajaan. Kerajaan terpaksa tanggung subsidi lebih daripada RM30 billion setahun.

Siapa sebenarnya yang untung dan banyak dapat subsidi ....?

Bila kerajaan tarik balik subsidi minyak, orang kampung sama ada yang ada atau tiada memiliki motosikal dapat BR1M RM1,000.00. Orang kaya tak dapat BR1M sebab mereka tak layak sebab mereka banyak duit.

Rakyat nak yang mana dapat subsidi minyak RM24.00 setahun atau BR1M RM1,000.00 setahun ....?

Isu subsidi dimainkan kerana orang2 kaya yang selama ini menikmati subsidi besar tetapi hari ini mereka sudah tidak menikmati subsidi. Wang mereka susut kerana terpaksa bayar penuh sebab sudah tiada subsidi.

0 ulasan: