Rabu, 18 Julai 2012

IBLIS MENANGIS MELIHAT PAS DAN PENGERUSI ANAK ..???


Sejak akhir-akhir ini iblis dan syaitan sering menangis melihat sahabat mereka iaitu PAS dan Pengerusi ANAK berkaitan dengan FELDA dan saham FGVH. Kegagalan PAS dan ANAK menghasut peneroka ke arah kesesatan melalui fitnah menyebabkan rasa gundah iblis dan syaitan. Kegagalan hasutan PAS dan ANAK dapat dilihat apabila semua program atau aktiviti yang dianjurkan oleh FELDA mendapat sambutan yang sangat menggalakkan daripada peneroka. 


1. DS Najib Umum 'Durian Runtuh'

8 Mei 2012, seramai hampir 40,000 peneroka berhimpun di Jengka 8 dalam satu majlis yang dinamakan Majlis Sejahtera Peneroka Bersama Perdana Menteri. DS Najib telah mengumumkan 'durian runtuh' untuk warga peneroka iaitu sebanyak RM15,000.00, 800 unit saham FGVH dan 20% dividen saham dalam bentuk tabung amanah dan peneroka atau waris mereka akan mendapat dividen pada setiap tahun. Terkencing penghasut Mazlan Aliman dan iblis serta syaitan yang menjadi konco-konconya mendengar pengumuman DS Najib. 

Sebahagian daripada hampir 40,000 warga peneroka yang hadir 
Yang nyata pada hari ini, peneroka yang bersekongkol dengan Mazlan serta iblis syaitan konco-konconya dengan muka tebal 6 inci tetap mengambil duit yang mereka sendiri ludah dengan kahak2 mereka sendiri. 

2. FGVH Disenaraikan dan Kedua Terbesar Di Dunia Selepas Facebook 

28 Jun 2012, Iblis dan syaitan terus menangis apabila FGVH disenaraikan di Bursa Saham dan menjadikan penyenaraian tersebut merupakan yang kedua terbesar di dunia selepas saham Facebook. 

Sempena penyenaraiannya, FGVH membuat tawaran awam permulaan (IPO) berjumlah 2.19 bilion saham. sebanyak 1.5 bilion saham akan diperuntukkan untuk langganan pelabur institusi dan pelabur terpilih Malaysia dan asing, manakala 419.54 juta saham diperuntukkan untuk institusi Bumiputera dan pelabur terpilih yang diluluskan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI). 

Daripada sejumlah 273.61 juta yang akan ditawarkan untuk langganan pelabur awam pula, 200.65 juta saham akan diperuntukkan untuk peneroka FELDA, kakitangan FELDA yang layak serta individu yang banyak menyumbang kepada pembangunan syarikat itu, manakala 72.96 juta saham lagi kepada orang awam Malaysia. 

Apabila disenaraikan, FGVH yang kini dimiliki sepenuhnya oleh kerajaan menerusi FELDA dianggarkan bakal memiliki modal pasaran berjumlah RM18 bilion. rujuk di sini dan di sini

3. Perasmian Menara Felda Bernilai RM965 juta

Mercu tanda kemegahan FELDA
Kerajaan Barisan Nasional (BN) mampu menjana lebih banyak kekayaan buat Felda dan membela nasib rakyat, kata Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak. 

Beliau turut merasmikan Menara Felda setinggi 50 tingkat bernilai RM700 juta yang diilhamkan daripada bentuk biji sawit, yang terletak di Platinum Park, pusat perniagaan Segi Tiga Emas di ibu kota. 

Sementara itu, Najib turut membayangkan kemungkinan memberi imbuhan tambahan kepada peneroka pada masa hadapan. “Kita masih ada dana. Kita tak belanja semua dan kita masih banyak perancangan untuk jana kekayaan. Kita bela peneroka Felda. 

Perdana Menteri turut memuji peneroka yang terus cekal menghadapi cabaran memajukan Felda lebih 50 tahun lepas bermula di Lurah Bilut, Pahang. 



Peneroka Pahang minta tambahan unit saham FGVH
June 3, 2012

Pemberian 800 unit bernilai RM4.55 seunit kepada peneroka terlalu kecil jika dibandingkan dengan saham tersebut yang ditawarkan kepada kakitangan Felda.

TEMERLOH: Peneroka Felda Lakum dekat Lanchang meminta Felda menambah 200 unit lagi saham Felda Global Ventures Holdings (FGVH) menjadikan 1,000 unit kepada setiap peneroka tanah rancangan itu. 

Naib Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan Rancangan Felda Lakum, Abdul Aziz Awang berkata pemberian 800 unit saham FGVH itu yang bernilai RM4.55 seunit kepada peneroka terlalu kecil jika dibandingkan dengan saham tersebut yang ditawarkan kepada kakitangan Felda. 

“Keutamaan perlu diberikan kepada peneroka sepertimana kata Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak ketika pengumuman pemberian saham tersebut baru-baru ini,” katanya kepada Bernama di sini hari ini. 

Abdul Aziz berkata ramai peneroka Felda Lakum kecewa dengan pemberian 800 unit saham itu dan berharap Felda dapat mengkaji semula bagi mengelakkan pembangkang memanipulasikan perkara itu yang boleh menyebabkan timbulnya pelbagai masalah baru. 

Beliau berkata pemberian 800 unit saham itu dengan nilai RM4.55 seunit, bermakna peneroka hanya memiliki saham bernilai RM3,640. 

Ketua Peneroka Wilayah Felda Jengka, Sulaiman Bakar ketika dihubungi berkata sebahagian besar daripada 15,000 peneroka di 37 tanah rancangan Felda wilayah tersebut minta Felda mengkaji semula pemberian saham kepada peneroka. 

Katanya rata-rata peneroka meminta saham itu ditambah sekurang-kurangnya 200 unit lagi menjadikan 1,000 unit.

- Bernama 


Kerajaan PAS Kedah sahkan beli saham FGVH

ALOR SETAR - Pemilikan saham Felda Global Ventures Holding (FGVH) oleh Perbadanan Kemajuan Negeri Kedah (PKNK) adalah mengikut prosedur sah dan tiada kaitan politik.


Ketua Eksekutifnya, Datuk Abdul Rahman Ibrahim mengesahkan PKNK memiliki 500,000 unit saham FGVH di bawah peruntukan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (Miti) yang ditawarkan kepada Bumiputera. 

“PKNK mohon saham FGVH sebanyak 1 juta unit tetapi Miti hanya luluskan 500,000 unit. Kita beli pada harga RM4.55 seunit, di mana jumlahnya mencecah RM2,275,000,” katanya. 

Menurutnya, mana-mana syarikat atau individu layak dibenarkan membeli saham itu setelah disenaraikan di Bursa Malaysia dan PKNK berbuat demikian atas prospek perniagaan. 

“Bagi saya ia satu keputusan perniagaan yang bijak, di mana PKNK sasarkan akan beroleh keuntungan RM500,000 daripada pembelian saham itu. 

"Setakat ini, PKNK sudah jual 50,000 unit saham FGVH di pasaran pada harga RM5.50 seunit dan untung kasar diperoleh adalah RM47,500,” katanya. 

Mengenai pihak yang mempertikai pemilikan saham itu atau mengaitkan tindakan itu dengan Kerajaan Negeri Pakatan Rakyat (PR) kononnya mahu mengaut keuntungan daripada penyenaraian saham FGVH, walaupun beberapa pemimpin PR lantang membantah penyenaraiannya, Abdul Rahman berkata: 

“Ia tiada kaitan politik. Jika ada pihak kaitkan pemilikan saham PKNK ini dengan prinsip pemimpin PR, itu soal politik. PKNK bukan badan politik, kita berorientasikan perniagaan dan mahu kembangkan bisnes untuk bantu lebih ramai usahawan Kedah,” katanya. 

Menurutnya, PKNK adalah badan berkanun kerajaan, berperanan sebagai sebuah agensi yang diamanahkan bagi menjaga kepentingan bumiputera dengan dipantau oleh Kementerian Kewangan. 

“PKNK ditubuhkan pada 25 Ogos 1965 bawah Enakmen Kerajaan Negeri Kedah, namun di peringkat Pusat, PKNK diletakkan bawah pengawasan Kementerian Kewangan,” katanya. 

Abdul Rahman berkata, Lembaga Pengarah PKNK turut diwakili tiga wakil dari Pusat iaitu setiap seorang dari Miti, Kementerian Kewangan dan Unit Perancang Ekonomi (EPU) di Jabatan Perdana Menteri. 

P/S : yang bodoh join perhimpunan oren, yang bijak beli saham FGVH.

0 ulasan: